Distanční výuka 22.3.-26.3.2021
Milé Stonožky, Křemílek a Vochomůrka se s námi rozloučili a nyní budeme prožívat nová dobrodružství. Ale s kým? To se dozvíte na základě 8 indicií.
TÉMA: Jaro a první jarní kytičky
Indicie:
- Jsme dva a jsme pohádkové postavy z večerníčku.
- Jsme zvířátka.
- Dohromady máme 8 končetin a 2 ocasy.
- Jeden z nás je vyšší a druhý zase delší.
Už jsi to uhodl? Jestli ne, další nápovědy.
- V našich příbězích se nám do všeho motá drahá přítelkyně vrána, ale ne vždy nám pomůže.
- Jeden z nás má bílou barvu a druhý černou barvu.
- Naše obě jména začínají na písmeno Š.
Tak co, znáš je? Jestli ne, poslední nápověda.
- Jsme dva p-s-i, jeden z nás se jmenuje podle jídla (dlouhé italské těstoviny) a druhý podle 2 žebříků u sebe (štafle).
Teď už to musí být jasné. Jen si zkontroluj, zda jsi to správně uhodl a podívej se na tento odkaz.
https://cz.pinterest.com/pin/703756177337451/
Báseň s pohybem:
Volám tě, sluníčko, haló, haló (ruce k ústům, jako když voláme)
tepla je na světě málo, málo, (třeme si o sebe ruce, jako když je nám zima)
vylez a rozežeň mraky, mraky (ruce do vzpažení, mávat ze strany na stranu)
a já ti pomůžu taky, taky. (ukazujeme na sebe)
Zacvič si pozdrav slunci a vytvoř sluníčko např. z víček, papíru, stavebnice apod.
Štaflík a Špagetka odešli z domova do světa, po cestě potkali holčičky, které vynášely Zimu (Moranu). Jak se to povedlo tobě? Štaflík a Špagetka nevěděli, proč se to dělá, že končí zima a začíná jaro.
Připravili si pro tebe úkol – najdi šest rozdílů na obrázku s Moranou – PL1
Špagetku a Štaflíka z putování bolí tělo, tak si trochu zacvičíme – Cviky se sluníčkem (sluníčko=míček)
- stoj, položit míč před sebe na zem, přeskočit dopředu i dozadu (8x)
- stoj, zvedání nohou a podávání míčku pod nohou (střídat pravou a levou nohu, 8x)
- stoj, vyhazování míčku a chytání (8x)
- turecký sed, předávání míčku nad hlavou s nataženýma rukama (8x z levé ruky do pravé a naopak)
- sed rozkročný, posílání míčku pravou rukou od pravé nohy k levé a naopak (8x)
- sed rozkročný, míček držíme obouruč a pomalými pohyby koulíme, co nejdále to jde a zpět do sedu (8x)
Štaflík neví, co je to jaro a jak to na jaře venku vypadá – zjisti to (co je jaro, znaky jara), urči 1. a poslední písmeno slova jaro, ať ti někdo napíše slovo jaro a ty se ho pokus obtáhnout. Pomoct ti může malá nápověda https://cz.pinterest.com/pin/240098223873371344/
Podívej se z okna, jdi se projít a nakresli jarní přírodu.
Udělej si sluníčko z papíru, šablonu máš mezi pracovními listy – PL2 a návod na výrobu je na odkaze
https://cz.pinterest.com/pin/240098223873371385/
Na cestě do světa viděli spoustu věcí, především je zaujali jarní květiny a posílají ti jejich obrázky. Podívej se na obrázek 1 (obrázky v příloze), spočítej květiny, řekni, jaké barvy tam vidíš, pojmenuj je (popř. je najdi v encyklopedii) a zkus si je zapamatovat. To samé udělej s obrázkem 2. Porovnej oba obrázky, jsou tam nějaké stejné květiny a jiné. S obrázkem 1 si zahraj Kimovu hru – zapamatuj si květiny, pak ti někdo jednu zakryje a ty zkus říct, jaká je schovaná.
Jdi se projít a pozoruj přírodu. Zkus najít a pojmenovat některé květiny. Pokud nepůjdeš ven, můžeš se podívat na video o jarní přírodě. Je už tedy pro školáky, ale myslíme si, že už jsi dost velký a zvládneš to také poslouchat a pochopit https://edu.ceskatelevize.cz/video/3487-jarni-rostliny
Hádanka: Trojdílná sukýnka, bílá a malinká, nosí ji panenka, má jméno…..
K této hádance máš pracovní list PL3 – obtáhni a vybarvi.
PH – Na kytičky – vystříhej květiny z obrázku 1 a 2 (obrázky v příloze) nebo vyrob si květiny, rozprostři je po podlaze, ať ti někdo pustí muziku, ty se pohybuj mezi květinami, při zastavení muziky si rychle najdi 1 květinu, řekni, jakou má barvu a zkus i její název.
Hádanka: Malá kytka celá bledá ze sněhu ven cestu hledá. Při teplotě na nule rozkvétají …..
PL4 – Zakroužkuj a vybarvi správný počet květin v řadě dle číslice, kterých budeš mít zakroužkováno nejvíce a kterých nejméně.
Štaflík a Špagetka nakreslili dvě květiny a rozstříhali je, pak je ale nemohli složit. Zkus je složit obrázek 3 a 4 (obrázky v příloze), poznáš, jaké jsou to květiny?
Posílají ti také jeden obrázek květiny, kterou vybarvi, rozstříhej a slož jako Š+Š – PL5 a k tomu ti posílají ještě hádanku: Fialově drobné květy, všechny včelky se k nim sletí. Krásně voní do dálky hlavně drobné ….
Štaflík a Špagetka jsou zvědaví, jak se jmenuješ, a jak se umíš podepsat. Natrénuj to a přidej k tomu ještě, že víš, na jaké písmeno začíná tvoje jméno.
Použij ještě květiny z PH – Na kytičky, dovol se maminky, půjč si 1 parfém (voňavku) a navoň jednu kytičku, pak zkoušej ostatní, zda najdou tu, která voní nebo dospělák 1 květinu navoní, schová ji a ty ji hledáš (čichem).
Hádanka: Ve své sytě žluté kráse pampelišce podobá se. Nápověda pro Bělu: „Jsou to květy …..“
Najdeš-li v přírodě tuto květinu (podběl), domluv se s rodiči a udělejte si bylinkový (podbělový) čaj. Zjisti, na co je dobrý.
Snad už venku bude jen hezky a budeme moct dělat spoustu věcí např. jezdit na kolečkových bruslích, skateboardu, uvidíme létat včeličky apod. Zkus to teď jen na papíře – PL6
Písnička: Jaro, léto, podzim, zima – zatanči si, zazpívej a zacvič si.
https://www.youtube.com/watch?v=Mp8NO5Sy5QE
Hádanka: Na nevelkém stonečku spousta žlutých zvonečků. Každý z nich mák jaru klíč. Copak je to? ….
Obrázek 5 (obrázky v příloze) – zkus si vzpomenout na květiny, pojmenovat je, pokud si nevzpomeneš nevadí, pomůže ti určitě někdo z dospěláků, u všech květin urči 1.písmeno. Zkus to písmeno najít nebo ti pomůže dospělák. Vystřihni obrázky a písmena a přiřaď k sobě dvojice (květina+písmeno). Rozlož květiny a písmena na podlahu, tanči na hudbu, pokud se hudba zastaví, najdi jednu květinu a rychle k ní najdi i písmeno.
Vymysli další slova na S jako sněženka, F jako fialka, P jako petrklíč, B jako bledule, K jako krokus, N jako narcis. Vzpomeň si, zda někdo u nás ve třídě se jmenuje na S, F, P, B, K nebo N.
Hádanka: Každý na to kouká, civí. Na jaře se dějí divy – rozkvete vždy jeden pán. Víte který? ….
PL7 – rýmování, rozhodni, zda se dvojice rýmuje, která se nerýmuje, přeškrtni.
Štaflík a Špagetka se hádají, zda jsou obrázky stejné nebo ne. Rozhodni to – obrázek 6 a 7 (obrázky v příloze). Najdi, v čem se liší a v čem jsou obrázky stejné (květiny, barvy, počty květin).
PL8 – Najdi v řádku obrázek, který se tam nehodí.
Malý slovní diktát: vezmi si papír velikost A4
- slož papír na polovinu
- na pravou stranu nakresli jeden listnatý strom a jeden jehličnatý strom
- nahoru nad stromy se podepiš
- na levou stranu nakresli jakékoliv zvíře, které má 4 nohy
- nad zvíře nakresli jeden velký a dva malé kruhy
- do velkého kruhu nakresli trojúhelník
- na opačnou stranu nakresli sebe a jednu jarní květinu
Zahraj si na květinu, která roste ze země a vytahuje se ke sluníčku. Udělej a nech vyrůst takto 5 květin (zopakuj to 5x).
PL9 – Květinové sudoku
Pohraj si venku a vytvoř si z přírodního materiálu malou jarní zahrádku.
Štaflík a Špagetka vyfotili další kytičky a jejich stíny, ale pomíchalo se jim to. Prosím, oprav jim to – PL10.
Zkus složit tulipán https://cz.pinterest.com/pin/302022718740967815/ nebo jednodušší sněženku https://cz.pinterest.com/pin/405042560223202903/
PL11 a PL12 – Vyber si jeden pracovní list nebo, pokud to zvládneš, můžeš i vypracovat oba dva.
PL11 je Jarní procházka s úkoly, kde plníš úkoly a zapisuješ, zda jsi to splnil.
PL12 je Velká jarní detektivka, kde pozoruješ přírodu a zapisuješ, zda jsi viděl první posly jara.
Štaflík a Špagetka už jsou hodně unavení a jdou spát, ale určitě se jim budou zdát sny o tom, co prožili a co všechno viděli. A určitě si zase pro tebe něco zajímavého připraví, snad už to bude ve školce.
Měj se krásně a brzy na viděnou ve školce. Lucka a Deniska