Distanční vzdělávání v týdnu 9.11. – 13.11.2020
DISTANČNÍ VÝUKA (9.11.-13.11.2020)
INTEGROVANÝ BLOK: PODZIM V LESE ŘÁHOLCI
TÉMA: SVATÝ MARTIN
Materiály budou opět k dispozici ve třídě Šikulů.
- Zavzpomínej na to, co jsi dělal minulý týden. Vyjmenuj dny v týdnu, jak se jmenuje dnešní a včerejší den, jak se jmenuje den, který bude zítra.
- Minulý týden byl hlavním tématem drak, který má dva významy (popiš a vysvětli). Kdo takového pohádkového draka obvykle v pohádce přemůže? (princ, rytíř, hrdina)
- Tento týden si budeme povídat o jednom takovém rytíři (vojákovi) – o svatém Martinovi. Rozděl jeho jméno na slabiky, urči, na jaké písmeno jeho jméno začíná a končí. To samé udělej se svým jménem a jmény v rodině.
- S rodiči si přečti legendu o svatém Martinovi, kterou najdeš na https://deti.vira.cz/objevuji/boha-a-viru/apostolove-a-svati/svati/martin . (Jedná se o komiks, je to příběh složený z obrázků. Pokud dítě nerozumí nějakým slovům, je důležité je vysvětlit)
- Rumcajs vystříhal obrázky k legendě svatého Martina a chtěl příběh převyprávět Cipískovi. Obrázky se mu pomíchaly a neví, jak je dát dohromady. Pomůžeš mu? Seřaď obrázky, jak si pamatuješ, jak šli za sebou. Další úkol bude, že dospělák Ti bude říkat indicie (např. Martin se stal vojákem.) a ty budeš hledat obrázek. K celému úkolu příloha č.1. Můžeš legendu překreslit a poslat dopis Rumcajsovi, aby mohl číst Cipískovi. My ho ve školce budeme posílat.
- Zahraj si s rodiči část příběhu o svatém Martinovi.
- Vybarvi si omalovánky se svatým Martinem viz. příloha č.2.
- Na kom jezdil svatý Martin? Jezdil na koni. Zapátrej v paměti a vzpomeň si, jak takový kůň vypadá a popiš ho.
- Ozvuč koníčka – řehtání, zvuk podkov apod.
- Vyrob si podkovu (materiál a způsob výroby necháme na tobě). Co ti tvar podkovy připomíná?Seřaď podkovy podle počtu teček a urči, která je největší vždy od stejné barvy viz. příloha č.3.
- Venku si zaběhej a zahraj si na koníčka. Můžeš si postavit i překážkovou dráhu nebo si zazávodit např. Velkou Pardubickou. Pokud vás bude víc, zahrajte si pohybovou hru Na koníčky – každý má svůj domeček (např. strom) a jde si volně zaběhat, pokud zazní smluvený signál, musí koníčkové rychle do domečků. Můžete si přitom zpívat písničky o koních.
- Můžete s rodiči zkusit upéct Svatomartinské rohlíčky nebo alespoň rohlíčky vymodelovat.
- Najdi cestu svatému Martinovi viz. příloha č.4 a 5.
- Vyrob si papírového koníčka (obkresli, vystřihni, dokresli detaily a provlékni provázek, který zkus zauzlovat) viz. příloha č.6.
- Okovej koníčka, aby dobře běhal. Pěstičkou mírně ťukej na chodidlo a říkej přitom říkanku Kovej, kovej, kováříčku, a pak přiřaď správný počet podkoviček ke koníkovi viz. příloha č.7.
- Povídej si o pranostice: Na svatého Martina bývá bílá peřina. Zachumlejte se pod peřinu a povídejte si s rodiči logopedickou říkanku: Mařenka s Jiřinkou přikryly se peřinkou, pod peřinkou dobře je, peřinka je ohřeje. Můžete si společně také převyprávět legendu o svatém Martinovi.
- Jestlipak víš, jaké peří se dávalo do peřin a jaké peří se používá na výrobu mašlovaček. Zahraj si hru Všechno lítá, co peří má (dospělák jmenuje různé věci a zvířata, pokud to létá, napodobuješ let, pokud nelétá, stojíš.
- Na svátek svatého Martina se peče husa. S rodiči si povídej, proč to tak je? Zavzpomínej, jak husa vypadá (popis).
- Vyrob si husu (obkresli, vystřihni, dokresli a vybarvi detaily, dokresli křídlo a nalep na něj vatu, připravené oranžové proužky postupně přehýbej jako harmoniku a přilep k tělu husy.) viz. příloha č.8. Při výrobě si můžeš zazpívat píseň Když jsem husy pásala viz. odkaz https://www.youtube.com/watch?v=rg9ClrfaOs0
- Zahraj si na husu – chůze v dřepu, napodobujeme, jak letí husa, sbírání předmětů kolíčkem na prádlo (zobání), syčení, nafukování apod.
- Procvič si ručičku a zkus obtáhnout jednotažku (dá se nakreslit jedním tahem)husu viz. příloha č.9.
- Nauč se báseň příloha č.10.
- Povídej si o pranostice: Na svatého Martina drž se, synku, komína. Na svatého Martina začíná být venku zima, jak si doma uděláte teplo? Čím doma topíte?
- Postav doma komín (např. z kostek), aby byl co největší. Můžeš si dát s někým závody a porovnávejte (výšku, kdo byl nejrychlejší apod.)
- Nakresli komín viz. příloha č.11 (nakreslit a vybarvit komín, vytvořit kouř nad komínem). Přitom si můžeš zazpívat píseň Kalamajka mik, mik, mik viz. odkaz https://www.youtube.com/watch?v=WzTG_flziMo .
- Povídej si s dospělákem, co do ohně (kotle) patří a nepatří. Zahrajte si doma a udělejte si s dospělákem jako ohýnek. Vysvětlete si pravidla, jak, kdo a kde rozdělávat oheň a jak následně se chovat u ohýnku. Udělej si hromádky kostek (různých hraček), 1. hromádka je uhlí, 2.hromádka je dříví apod. Na základě slovních pokynů přidávej do ohně.
- Nauč se 1.sloku písně Už Martin na bílém koni – text viz. příloha č.12, klávesový doprovod viz. odkaz https://www.youtube.com/watch?v=QK-0Uq_KLH4 nebo zazpívaná sborem dětí https://www.youtube.com/watch?v=sKktGbeqGf8.
- Na svatého Martina je v řadě měst a vesnic posvícení a pečou se koláčky. Dokresli koláčky v pracovním listě tak, aby byly všechny koláčky v řadě stejné viz. příloha č. 13.
- Pokud budeš ještě čas a chuť můžeš si vyrobit lampión např. podle přílohy č.14.
Mějte se děti hezky, užijte si týden s Martinem, opatrujte se a hlavně buďte zdraví. Zdraví vás paní učitelky ze Stonožek a ze Šikulů.