Distanční výuka 15.3.-19.3.2021
Milé Stonožky, Křemílek a Vochomůrka dostali pozvánku od sněhuláka, aby se za ním vypravili do Grónska. Oba dva byli tak nadšení, že hned vyrazili.
TÉMA: Jak Křemílek s Vochomůrkou putovali do Grónska.
Každý den můžeš začít naším pozdravem slunce s básničkou: Pozdravíme sluníčko, usmějem se maličko, jsi tam někde na obloze, ukryté ve zlatém voze, skutálí se ze své skrýše, ….
Najdi v dětské encyklopedii nebo v atlase, kde je Grónsko a rozmysli, jak se tam dostaneme (čím pojedeme, poletíme apod.) a jak taková země vypadá.
Křemílek nejdříve pojede autem, pak vlakem, pak letadlem a nakonec lodí. Vochomůrka pojede vlakem, pak půjde pěšky, pak poletí letadlem, pak lodí a nakonec na saních. Zapamatuj si u každého, jaké dopravní prostředky použil, jak šli po sobě, najdi stejné a rozdílné dopravní prostředky.
Báseň:
Ať si mrzne, ať je zima,
Eskymákům těm je prima.
Ze sněhu si staví dům,
postaví i sousedům.
Společně si jídlo dají,
se sněhem si rádi hrají.
S tučňáky jsou kamarádi,
mají se tam všichni rádi.
Na lodičku: Rodiče říkají: „Do přístavu přijela lodička a přivezla nám … „(místo teček, rodiče řeknou hlásku nebo slabiku). Ty vyjmenuj slova, která na tu hlásku začínají.
Píseň: Grónská písnička
https://www.youtube.com/watch?v=qwIeibV5lYw
Pouštěj si písničku po slokách a zkus vyprávět, co si z toho pamatuješ. Nakresli obrázek podle písničky.
Hrátky s písmeny: Rodič napíše na papír např. Grónsko, Eskymák, medvěd, iglú apod. Na rozstříhané papírky rodič napíše písmena, která se vyskytují ve slovech ale i jiná a ty je přiřazuj ke slovům.
Zamysli se, co by sis vzal na sebe.
Na konci písně je vidět Eskymák. Pořádně se na něj podívej, pak se podívej v zrcadle na sebe a najdi rozdíly. Pak se zamysli, najdi nebo se podívej na nějaké video o životě Eskymáků a porovnej, jak žiješ a jak Eskymáci.
např. video https://edu.ceskatelevize.cz/video/5212-co-jedi-eskymaci?vsrc=vyhledavani&vsrcid=eskym%C3%A1ci
Zmrzlá zem: Pust si písničku a rodič ti ji kdykoli vypne a v ten okamžik zmrzne zem a tvoje nohy nesmí být na zemi.
Pokud budete venku sníh, zkus postavit malé iglú nebo udělej pokus s vodou, kterou nech zmrznout (zapamatuj si, jak dlouho byla venku voda a kolik bylo stupňů). Můžeš poslat foto.
PL1 – Vybarvi si omalovánky.
Zahraj si Na „grónskou“ řeč – rodič rozdělí slova na hlásky (slabiky) a ty je skládej ve slova: iglú, sníh, ryba, zajíc, medvěd sob apod. Zkus najít ještě další zvířata, která žijí v Grónsku.
Jedno zvíře nakresli.
PL2 – Najdi zvířátka na obrázku, obtáhni je, spočítej je dohromady a pak je spočítej zvlášť (kterých je více, méně nebo stejně?).
PL3 – Obkresli správně zvířátko. Poznáš, co je to za zvíře? Dokresli mu detaily.
Jakým jazykem mluvíš? V Grónsku se mluví Grónsky. Křemílek a Vochomůrka našli sněhuláka, který je pozval do Grónska, a naučil je pár grónských slovíček.
AHOJ! – Aluu!
ano – Aap
ne – Naagga
Děkuji. – Qujanaq
Ještě malá ukázka starého eskymáckého písma: ᐃᓄᓗᒃᑖᑦ ᐃᓅᓕᓵᓐᖑᖅᐳᑦ ᓇᖕᒥᓃᕈᖕᓇᓯᒪᖃᖅɬᐅᑎᒃ ᐊᔾᔨᒌᖕᒥᒡᓗ ᐃᓕᑕᕆᔭᐅᔾᔪᑦᓯᐊᖃᖅɬᐅᑎᒡᓗ ᐱᔪᖕᓇᐅᑎᑕᐅᖃᖅɬᐅᑎᒃ. ᐃᓱᒪᒃᓴᖅᓯᐅᕈᖕᓇᑦᓯᐊᕐᓂᕐᒥᒃ ᐃᓅᑦᓯᐊᕈᑎᒋᔭᕐᓗ ᐱᓕᖅᑐᖓᐅᑦᑐᑦ, ᐊᓯᐊᓐᖑᕐᓄᓪᓗ ᐃᓕᐅᕐᓂᕐᕕᖃᑎᒌᑦᑕᕈᒃᓴᕆᐊᖃᕋᓗᐊᖅᐳᑦ ᖃᑕᓐᖑᑎᒌᖅᖃᑎᒌᑦᑐᑦ ᐊᓂᕐᓂᖅᓵᕐᓂ.
Překlad do češtiny: Všichni lidé se rodí svobodní a sobě rovní co do důstojnosti a práv. Jsou nadáni rozumem a svědomím a mají spolu jednat v duchu bratrství.
Porovnej naše a jejich písmo.
Když uviděli Křemílek s Vochomůrkou eskymácké písmo, vzpomněli si na úkol pro tebe – PL4
Eskymáci hodně používají sáně a lodě (kánoe). Zahraj si na Eskymáka na saních nebo na kánoi.
PL5 a PL6 – spočítej zimní oblečení (napiš číslo nebo jen tečky dle počtu) a najdi Eskymákovi cestu do iglú.
Postav iglú z kostek popř. z kostek cukru.
PL7 – Spočítej, z kolika kostek je postavené každé iglú a podle počtu zabarvi tečky.
PL8 – Podle čísel vybarvi.
Udělej si zasněženého sněhuláka https://cz.pinterest.com/pin/240098223869748593/
PL9 – Seřaď správně obrázky, jak jdou správně za sebou.
Vytvoř si doma nebo venku z něčeho kry a choď jen po nich, „jinak spadneš do vody“. Víš, co je to kra? Zeptej se někoho doma nebo někde to najdi.
PL10 – Sudoku se sněhulákem.
Křemílek a Vochomůrka se vrátili z Grónska se stejnými dopravními prostředky (stejně seřazenými) domů. Vzpomeň si na ně.
Křemílek s Vochomůrkou zjistili, že v sobotu 20.3.2021 začíná jaro.
Podívej se na příběh z Chaloupky na vršku https://www.youtube.com/watch?v=oSPR1oi8SAE
Na základě tohoto příběhu se domluv s rodiči, vyrob si Smrtku (Moranu, Zimu) a vynes ji (vyber vhodný materiál, který se rozloží v přírodě a velikost). Můžeš poslat foto.
Zahraj si na sněhuláka, který se rozpouští na sluníčku (uvolňování těla).
PL11 – Popiš obrázek, řekni, co patří k jaru a co k zimě a nakonec vybarvi vše, co patří k jaru.
Zopakuj si roční období.
Cviky se sluníčkem (několikrát opakovat, paže představují paprsky dle ročního období):
Slunce v létě – stoj, pravá paže ukazuje nahoru, levá dolů, výměna, předpažit a zapažit
Slunce na podzim – klek, paže pokrčené v lokti, ruce v pěst, střídání paží nahoru, dolů, vpřed, vzad, vlevo, vpravo
Slunce v zimě – leh a paže se nehnou
Slunce na jaře – protáhnutí, zívnutí, klek, paže jako v létě
Povídej si s rodiči o tom, jaká je zima a jaké je jaro.
Rozděl papír na dvě stejné půlky. Na jednu půlku nakresli zimní přírodu a na druhou půlku jarní přírodu (typické znaky).
PH Vytáhneme zimu – hra se hraje podobně Na rybičky a rybáře, ale říká se říkanka: Zimo, zimo, táhni pryč, nebo na tě vezmu bič!
Rozděl oblečení na typické zimní a jarní.
Milé Stonožky, Křemílek a Vochomůrka se s námi chtějí rozloučit, protože se musí vrátit do říše pohádek a dělat dalším dětem radost a vykouzlit úsměv na tváři. Protože jste předškoláci, připravili si pro vás pár úkolů, aby se přesvědčili, že jste si o nich alespoň něco zapamatovali. Určitě to zvládnete.
Ve škole se za takové splnění úkolů hodnotí známkou. Protože Křemílek a Vochomůrka už nebudou ve školce, až se vrátíte vy do školky, aby vám napsali známku, tak pro vás něco nechali na schodišti, které vede do naší třídy.
Úkoly (3 listy) najdete jako poslední v přílohách.
Měj se krásně a brzy na viděnou ve školce. Lucka a Deniska